Sprawozdanie finansowe Delko S.A. za rok 2021
Delko S.A. w tys. złotych Strona 17
Identyfikacja umowy z klientem
Spółka ujmuje umowę z klientem tylko wówczas, gdy spełnione są wszystkie następujące kryteria:
· strony umowy zawarły umowę (w formie pisemnej, ustnej lub zgodnie z innymi zwyczajowymi praktykami handlowymi) i są
zobowiązane do wykonania swoich obowiązków,
· Spółka jest w stanie zidentyfikować prawa każde ze stron dotyczące dóbr lub usług, które mają zostać przekazane,
· Spółka jest w stanie zidentyfikować warunki płatności za dobra lub usługi, które mają zostać przekazane,
· umowa ma treść ekonomiczną (tzn. można oczekiwać, że w wyniku umowy ulegnie zmianie ryzyko, rozkład w czasie lub kwota
przyszłych przepływów pieniężnych jednostki),
· jest prawdopodobne, że Spółka otrzyma wynagrodzenie, które będzie jej przysługiwało w zamian za dobra lub usługi, które
zostaną przekazane klientowi. Oceniając, czy otrzymanie kwoty wynagrodzenia jest prawdopodobne, Spółka uwzględnia
jedynie zdolność i zamiar zapłaty kwoty wynagrodzenia przez klienta w odpowiednim terminie. Kwota wynagrodzenia, które
będzie przysługiwało Spółce, może być niższa niż cena określona w umowie, jeśli wynagrodzenie jest zmienne, ponieważ
jednostka może zaoferować klientowi ulgę cenową.
Ustalenie ceny transakcyjnej
W celu ustalenia ceny transakcyjnej Spółka uwzględnia warunki umowy oraz stosowane przez nią zwyczajowe praktyki
handlowe. Cena transakcyjna to kwota wynagrodzenia, które – zgodnie z oczekiwaniem Spółki – będzie jej przysługiwać w
zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług na rzecz klienta, z wyłączeniem kwot pobranych w imieniu osób trzecich
(np. niektórych podatków od sprzedaży). Wynagrodzenie określone w umowę z klientem może obejmować kwoty stałe, kwoty
zmienne lub oba rodzaje kwot.
Przypisanie ceny transakcyjnej do zobowiązań do wykonania świadczenia
Spółka przypisuje cenę transakcyjną do każdego zobowiązania do wykonania świadczenia (lub do odrębnego dobra lub
odrębnej usługi) w kwocie, która odzwierciedla kwotę wynagrodzenia, które – zgodnie z oczekiwaniem Spółki – przysługuje jej w
zamian za przekazanie przyrzeczonych dób i usług klientowi.
Spełnienie zobowiązań do wykonania świadczenia
Spółka ujmuje przychody w momencie spełnienia (lub w trakcie spełniania) zobowiązania do wykonania świadczenia poprzez
przekazanie przyrzeczonego dobra lub usług klientowi.
Wynagrodzenie zleceniodawcy a wynagrodzenie pośrednika
W przypadku, gdy w dostarczanie dóbr lub usług klientowi zaangażowany jest inny podmiot, Spółka określa czy charakter
przyrzeczenia Spółki stanowi zobowiązanie do wykonania świadczenia polegającego na dostarczeniu określonych dóbr lub
usług (w tym przypadku Spółka jest zleceniodawcą) czy też na zleceniu innemu podmiotowi dostarczenia tych dóbr lub usług (w
tym przypadku Spółka jest pośrednikiem). Spółka jest zleceniodawcą, jeśli sprawuje kontrolę nad przyrzeczonym dobrem lub
usługą przed ich przykazaniem klientowi. Jednostka nie musi jednak działać jako zleceniodawca, jeśli uzyskuje tytuł prawny do
produktu tylko chwilowo, zanim zostanie on przeniesiony na klienta. Jednostka występująca w umowie jako zleceniodawca
może sama wypełnić zobowiązanie do wykonania świadczenia lub może powierzyć wypełnienie tego zobowiązania lub jego
części innemu podmiotowi (np. podwykonawcy) w jej imieniu. W takiej sytuacji Spółka ujmuje przychody w kwocie
wynagrodzenia brutto, do którego – zgodnie z jej oczekiwaniem – będzie uprawniona w zamian za przekazane dobra lub usługi.
Spółka działa jako pośrednik, jeśli jej zobowiązanie do wykonania świadczenia polega na zapewnieniu dostarczenia dóbr lub
usług przez innym podmiot. W takim przypadku Spółka ujmuje przychody w kwocie jakiejkolwiek opłaty lub prowizji, do której –
zgodnie z jej oczekiwaniem – będzie uprawniona w zamian za zapewnienie dostarczenia dóbr lub usług przez inny podmiot.
Wynagrodzenie zmienne
Niektóre umowy z klientami zawierają kwoty zmienne wynagrodzenia, m.in. w związku z udzielaniem upustów, rabatów. Jeśli
wynagrodzenie określone w umowie obejmuje kwotę zmienną, jednostka oszacowuje kwotę wynagrodzenia, do którego będzie
uprawniona w zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług na rzecz klienta i zalicza do ceny transakcyjnej część lub
całość kwoty wynagrodzenia zmiennego wyłącznie w takim zakresie, w jakim istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że nie
nastąpi odwrócenie znaczącej części kwoty wcześniej ujętych skumulowanych przychodów w momencie, kiedy ustawnie
niepewność co do wysokości wynagrodzenia zmiennego..
Szacowane bonusy oparte są na danych z wcześniejszych, analogicznych okresów, ustalonych planach na przyszłe okresy
oraz tendencji zakupów na poszczególnych produktach w spółkach Delko.
Bonusy otrzymywane od dostawców i producentów można podzielić na dwie grupy: różne bonusy uzależnione od wielkości
sprzedaży oraz bonusy związane bezwarunkowo z dokonanym zakupem. Bonusy związane ze sprzedażą są uwzględniane w
okresach dotyczących sprzedaży i związane z określonym rodzajem bonusu.
Bonusy związane bezpośrednio i bezwarunkowo z zakupem w części dotyczącej towarów sprzedanych są uwzględniane w
okresach dotyczących sprzedaży i związane z określonym rodzajem bonusu.
W części dotyczącej towarów niesprzedanych, pozostałych na magazynie, tworzony jest odpis aktualizujący wartość zapasów.
Jego wartość obliczona jest jako iloczyn stanu magazynowego towarów podlegających bonusowi na 31.12.2021 - w cenach
zakupu Delko S.A. i wartości procentowej bonusu bezwarunkowego od zakupu oraz stosunku stoku do sprzedaży dla danego
towaru, w okresie jego nabycia.
Przychody z tytułu odsetek i dywidend
Przychody z tytułu dywidend są ujmowane w momencie, kiedy zostaje ustanowione prawo akcjonariuszy do otrzymania
płatności. Przychody z tytułu odsetek ujmowane są narastająco według czasu powstawania, poprzez odniesienie do kwoty